Ville sälja James Bond: No Time To Die för 5,5 miljarder

0
157

James Bond: No Time To Die träffar teatrarna – ännu ett år enligt schemat. Men innan det nya datumet bestämdes var MGM enligt uppgift i förhandlingar med både Netflix och Apple TV + för att sälja filmen för en rejäl summa

James Bond: No Time To Die skulle vara den största biografmagneten 2020, men i stället blev det det allra första offret för COVID-19 avstängning av biografer världen över. Filmen skjöts upp först till november i år och släppdatum har nu skjutits upp till 2 april 2021.

Les: Quibi ger upp efter bara sex månader

Variety rapporterar att filmens produktionsbolag, MGM, överväger att helt släppa biolanseringen och hellre sälja filmen till en streamingtjänst. Bransjeavisa hänvisar till ett antal anonyma källor, men konstaterar att MGM förnekar helt och hållet att de någonsin försökt sälja storfilmen.

Priset som MGM påstås ha begärt var 600 miljoner dollar, motsvarande 11,5 gånger Deadpools budget, 8,5 gånger det rekordbelopp som Apple TV + betalade för andra världskrigets film Greyhound med Tom Hanks, eller nästan dubbelt så mycket som Stortingets skandalösa byggprojekt från 2013 till 2017.

Den största streamingförsäljningen av en långfilm någonsin sägs vara uppföljaren Coming 2 America, som också faktiskt gick på bio i år. Eddie Murphy-komedin har sålts till Amazon-ägda Prime Video för 125 miljoner dollar, vilket motsvarar 1,15 miljarder kronor. Inte bort en liten summa, men betydligt mindre än den påstådda James Bond-summan.

Variety skriver vidare att ingen av krafttjänsterna lyckades försvara den våldsamma användningen av pengar, även om årets största blockbuster utan tvekan kunde locka nya abonnenter. Det blir alltså en bra, gammaldags biolansering för James Bonds senaste äventyr, som bland annat följer agenten till Jamaica och Norge.

Les: Förlänger med Martin Olsson: ”Vi är väldigt glada”

James Bond: No Time To Die har sin norska premiär den 2 april 2021.