Quibi ger upp efter bara sex månader

0
204

Tanken var att skapa en streamingtjänst endast för mobiltelefoner och med huvudfokus på korta klipp i avsnitt. Namnet är en förkortning för ”QUI-ck BI-tes” som bäst skulle översättas till korta utdrag.

Ett antal filmföretag var frestade att ansluta sig till Hollywood-mogulens och Jeffrey Katzenbergs investering i miljarder dollar.

Det gick inte som planerat och nu några månader efter lanseringen i USA och Kanada är det över: ”Världen har sett dramatiska förändringar sedan Quibi lanserades, och vår affärsmodell är inte längre genomförbar”, skriver Jeffrey Katzenberg i ett uttalande.

I april, när tjänsten lanserades, sa Katzenberg att Quibi var framtidens modell. Men marknaden var inte redo för affärsidén där originalproduktioner, med tio minuter långa avsnitt som endast kan ses på mobiltelefoner, erbjuds.

Streamingtjänsten har varit ansvarig för originalproduktioner med namn som Jennifer Lopez, Jay Leno och Chance The Rapper ombord.

Mot slutet av september rapporterades att Quibi hade 710 000 användare i Nordamerika, vilket var 300 000 färre än tre månader tidigare.

Les på F7City: MERCEDES-BENZ SLUTAR HELT MED MANUELL VÄXELLÅDA