Sydney Sweeney i centrum för en kommersiell storm

0
19

Sommaren 2025 lanserade modehuset American Eagle en reklamkampanj med skådespelerskan Sydney Sweeney i spetsen, med sloganen ”Sydney Sweeney Has Great Jeans” – en humoristisk ordlek med ”jeans” och ”gener”. Kampanjen utlöste en intensiv debatt, där vissa ansåg att den hade rashygieniska och vita rasrelaterade undertoner.

I videoklipp förklarar Sweeney att gener påverkar egenskaper som ögonfärg, och avslutar med ”Mina jeans är blå”, men som en lek med ord.

Advertisement

Läs mer: Love Island UK 2025: Utreds inte av Ofcom trots …

Kontroversen fick snabbt politisk uppmärksamhet. Detta tolkades som ett exempel på ”cancel culture” av Vita huset, som kallade kritiken för ”idiotisk”. Vicepresident J.D. Vance kritiserade vänsterkritiker, medan Donald Trump utnämnde den till ”den hetaste annonsen som finns”.

Omedelbart efter lanseringen steg American Eagles aktiekurs med 10%-23%, en av deras mest lukrativa kampanjer. Detaljhandelsdata visade dock att butikstrafiken minskade två veckor i rad efter lanseringen, även om det inte är säkert att det enbart beror på kampanjen.

American Eagle svarade offentligt via Instagram: ”handlar och handlar alltid om jeansen. Här jeans. Hennes berättelse. Bra jeans ser bra ut på alla”. PR-experter trodde att Sweeneys tystnad var strategisk, eftersom hon undvek ytterligare upptrappning. Men vissa trodde att tystnaden kunde skada hennes ”sunda image” om den lämnades för länge.

Läs på F7City: Evertons nya stora hall i Bramley-Moore har ett fantastiskt läge

Reklamfilmen var inspirerad av kända denimkampanjer som Calvin Klein med Brooke Shields – ikoniska, men ofta kontroversiella. Provokationer har historiskt sett skapat buzz och försäljning inom mode. Akademiker betonade att även om avsikterna kanske inte var medvetna, aktiverar symboliken djupt kulturella och historiska känslor.